Murray McLaughlan - Songs From The Street (1971)

Ergens weggestopt op mijn DVD van Festival Express zingt Tom Rush het nummer Child’s Song. Een muzikale afscheidsbrief van iemand die het ouderlijk huis verlaat. ‘This one's by Murray McLaughlan. A song ‘bout leaving home’, mompelt Rush voordat hij de openingsakkoorden tokkelt waarmee hij mij kippenvel bezorgde toen ik het voor het eerst hoorde. 

Kant B
Jaren later stuit ik in een platenzaak op Songs From The Street. Van ene Murray McLaughlan. Het duurt niet lang voordat ik weet waar ik die naam eerder ben tegengekomen. Op kant B staat Child’s Song, het nummer waarmee Tom Rush zichzelf mijn platencollectie in speelde. 


Sjokkend 
Eerlijk is eerlijk: nu ik beide versies kan vergelijken, vind ik de Festival Express-uitvoering van meneer Rush beter dan het origineel. McLaughlan zingt het allemaal wel erg traag. Alsof hij sjokkend een laatste rondje door zijn kamer maakt. Beetje jammer, maar er blijft nog genoeg moois over. 

Bob Dylan
McLaughlan schrijft prima teksten over het leven dat hem bezighoudt. In You Make My Loneliness Fly is dat een verwarrende relatie. Sixteen Lanes of Highway is een aanklacht tegen oprukkend asfalt. Niet wereldschokkend, maar goed gespeeld en beeldend geschreven. In One Night By My Window laat McLaughlan zich zelfs meten met Bob Dylan.





Lome zondagmiddag
Over het hele album kan McLaughan leunen op een zeer vol en rijk gitaargeluid. Orgel, piano en harmonica verzorgen de laatste accenten. Het resultaat is een redelijk veelzijdig singer-songwriter-album dat het prima doet op een lome zondagmiddag. Kijkend naar de hoes ben ik alleen nog even benieuwd waarom Murray zichzelf vanachter een kippenhok heeft laten fotograferen.   ***   [René]





Murray McLaughlan - Child’s Song:




Tom Rush - Child's Song (live):








Geen opmerkingen:

Een reactie posten